Wednesday, February 13, 2013

tUntUtLaH iLmU....


Bismillahirrahmanirrahim..
Selamat petang semua ^__^
Hmm,, cepat masa berlalu.. cuti sem dah pun nak habis.. minggu depan dah mula masuk kelas utk sem 4..mcm tak percaya pulak.. huhu T__T

Apa-apa pun, tugas aku sebagai student tetap kena teruskan.. iaitu menutut ilmu untuk kebahagiaan dunia & akhirat kelak.. Banyak persiapan kena buat, p'siapan diri, akal & jiwa yg paling utama..
 In sha Allah !! =)



Pernah tak korang dengar kata-kata tntg menuntut ilmu?? Contoh nya :

" Tuntutlah ilmu hingga ke negeri China "

Pepatah Arab : " Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad " 


Antara tujuan menuntut ilmu :

1. Untuk memperbaiki diri
2. Mensyukuri nikmat Allah yang Maha Agung
3. Untuk menegakkan agama Islam
4. Dapat berfikir dengan adil

Kelebihan menuntut ilmu :

1. Doa cepat dimakbulkan
2. Dinaikkan darjat
3. Tidak tersesat
4. Dikurniakan nikmat kesabaran
5. Dipermudahkan ke syurga

Zaman sekarang banyak kemudahan yg disediakan utk kita tuntut ilmu.. Rugi lah kita kalau kita sia-siakan kemudahan yg dah ada.. Kalau kita tengok, orang2 yg susah, yg duduk dekat luar bandar usaha untuk mencari ilmu dengan apa cara sekali pun..

Semata-mata utk pergi ke sekolah.. Allahuakbar !!!

Selagi ada peluang untuk tuntut ilmu, tuntutlah.. kejar ilmu buat bekalan akhirat kelak & dunia ^__^

Petik kata-kata dari ust. Don


Moga dapat serba sedikit pengetahuan entry kali ini.. >.<

" Sampaikan lah ilmu walaupun sepatah "

eNj0y rEaD!ng n SeNyUm sElaLu ^___^

1 000 pengomen terhebat !!:

Nurul Najihah said...

Pernah dgr kata kata tuuu ;) kihkihkih

Entri yang sangat brguna ; nice :)