Wednesday, February 22, 2012

eNgL!sh,, sEnaNg oR suSaH ??!


aSsaLamUala!kUm. . holla visitors ^__^ yeehaa, for the second entry since I'm in U in new semester... hehe ^^ ntah betol ke tak ayat aku ni. . haha. . papn alhamdulillah coz aku still ada masa nak hapdet ini blog.. pagi tadi kelas pertama untuk subjek EngLish aku. . waa, masa first masuk kelas tu, hati ni bkn tenteram sgt pn. . u know why ?? because a little bit worried. huhu..


r!sAu ?? hihihi~ ^^


nak tau knp risau ?? sebab terpikir teacher mana yg akan ajar aku nnt. . haha, bukan aku sorang ja pikir, tanya kawan2 sebelah rupanya diorang pn tgh pikir madam mana yg nk ajaq depa satgi. haha. . masa tu masing2 m'harap yg madam diorg yg sem lepas dpt ajar kelas ari ni.. dalam hati tuhan ja yg tau apa hamba2 DIA fikir. .



garang mcm ni ka madam kita nnt ?? huhu

atau


yg mcm ni ?? lembut n sopan ja ^^


haha, so sgt la merisaukn time tuh. . tggu punya tggu, tiba2 nampak kelibat madam jalan nak masuk kelas. . haa,, madam da pn masuk. . ya Allah, time tu Tuhan ja tau yg aku nk tukar kelas n takut. . nak tau kenapa ?? sebab. . . .


ni ha,, muka dia series sgt mcm ni. .


sebab tu la jd nak tukar kelas. . lepas ja madam start kelas, terus kata dalam hati " komfem kena speaking BI dlm kelas ni " haha ;) mana tak nya, tak da langsung madam tu cakap Melayu.. sampai sesi introduction diri masing2, semua muka cuak ja.. haha, termasuk la aku. . =p

then, lepas ja semua selesai perkenalkan diri, time madam pulak nk terangkan dia punya rule setiap kali masuk kelas dia. . antaranya,, of course la kena talk in english. . haha >.< semua orang da buleyh agak tu syarat2 nya. . madam said " if I heard someone in my class speak malay even one word, I'll punish u. . " haha, madam nak denda kot. .

madam akan denda kitorang


bayar 50 sen setiap sorang. . huhu T__T


lepas tu la, madam terus tanya susah kew nak belajar English ni. . semua senyap ja, tak tau nak jawab apa masa tu. . so, madam pn bg la sebab knp sesetengah student kita ni anggap English ni susah. . antara salah satu sebab nya malu. . betul ka korang ??


malu like this ??

perlu ka kita malu ?? bak kata madam tu. . malu sebab broken english. . of course la malu right?? kalau aku pun malu. . haha ^^ tp aku setuju cakap madam bt apa nk malu sedangkan kita nak belajar. . mcm la kita cakap BM semua betul.. kan, kan ?? tak da la pulak korang nak kesah yg tu broken ka x?? hehe, masa tu satu kelas gelak cara madam tu cakap & semua mengiakn kata2 dia. .


nak belajar english ni, kita kena "belasah jer". . tnx madam sbb cakap mcm ni,, kurang2 lega sikit takut tu.. tak da la pikir always nak kena formal bila speaking. . cuba korang2 pikir balik, betulkn cakap madam aku tu? "belasah jer" . . kalau kita t'lalu fikirkan satu2 perkataan tu la yg mnyebabkn kita anggap english ni susah. . sebab nak perfect bila ckp tu. . jujur aku cakap, english aku pun teruk. . tp kadang2 tu ada jugak try tu speak with another people in english. . huhu =.=


salah satu sebab lain student Melayu ni anggap subjek english ni susah sebab malas. . malas apa?? malas nak rujuk atau tengok kamus. . am I right my dear ?? ^^ mmg betul pun. . bila tak jumpa or tak taw maksud perkataan satu2 tu, cukup malas nk bukak kamus. . sanggup pegi tanya kawan even depan mata ada kamus gedabak punya besar. .


haha, kamus ni la ^^


bila da ada kamus tu, gunakan la sepenuhnya manfaat tu. . madam aku kata, bila ada masa tu, bukak2 la kamus n carik perkataan2 yg korang rasa tu perkataan baru bg korang. . then, catat dlm note book sekali maksudnya tau.!! tak da la dlm otak nnt kosong ja word english kn?? so, dari situ da membantu kita nak cakap english or belajar. .

hurm, apa2 pn, anggap la kita belajar english ni for fun kayh .. that's why la kenapa madam aku letak denda bila ada budak2 kelas dia cakap BM. . sebab dy kata kadang2 study ni kena paksa baru kita boleh. . hehe :)

so, aku harap sgt2 dapat improve kn aku punya english aku. . n pesanan kt atas tu aku just ingatkan je kt readers sekalian dan untuk diri aku seniri. . so mari lerr kiter2


jom belajar English. . :)


speak sekali tau !! ^^


k lah, rasanya takat ni ja aku mampu menaip. . hope korang dapat komen & bagi pape cadangan lain untuk improve kn english. . bukan untuk aku je tau, but for all silent readers,, okay ??

see u next time. . sayang korang daa.. xoxo ^^



eNj0y rEaD!ng n SeNyUm sElaLu ^___^

12 000 pengomen terhebat !!:

✿✿JihaD UmaYraH✿✿ said...

nice one :) btway, servay blog2 i likethis blog tarbiyah dlm snarai kelab blogger :)

Nunaayat said...

susah ke senang zaman skrg mmg kena tahu english kn2....:)

ct nyssa said...

@✿✿JihaD UmaYraH✿✿
tima kasih awak ^^ selalu la ea jenguk blog kiter =)

ct nyssa said...

@Nunaayat
betul tu awak. . mmg kena tahu english.. sbb skrg bnyk da diorg guna bhs inggeris ni sebagai pengantar.. kn awk ?? hee ^^

[wani_mn] said...

apa nak buat, english penting skrg ni. :)

ct nyssa said...

@wanie mn
hmm,, betul tu awak... xda english, nk mnx keja pn ssah. . :)

aisyah humaira' said...

wah ! cantiknya blog..
niera follow sini pulak lah !

ct nyssa said...

@aisyah humaira'
tima kasih niera.. biasa2 jer.. ct baru ja belajar bt blog nih.. tnx dear, follow ct ^__^

shazmir said...

hahahha..best2
daftar blog untuk duit!!

http://signup.wazzub.info/?lrRef=4c4ce314

ct nyssa said...

@shazmir
tnx follow kite ea. . ^^

poohrist said...

english education tue penting..
hihihi
follow sini juga

ct nyssa said...

@poohrist
yup, u're right dear ^^ btw, tnx follow kite... slalu la singgah yer. . :)