Monday, May 21, 2012

:: inDaHnYa REJAB !! ^____^


hye awak semua... 
alhamdulillah, dapat jumpa lg.. mcm mna dgn p'jalanan hari ni ?? hope ok ^^

hmm, korang2.. tau kan esok brp ari bulan?? bulan Islam tau !! org ramai sibuk ckp pasal ni kn?
haa, ct nak share ngn korang pasal kedatangan bulan REJAB nih...
dan bermakna, bulan RAMADHAN pn dah tak lama. . pejam celik pejam celik dh masuk RAMADHAN nnt.. huhu ^___^
ct tau, mesti dh ada yg tau kn fadhilat bulan nih.. tp, tak salahkn kalau nak share jugak.. heee =)



ha, korang tau tak apa antara fadhilat bulan Rejab nih??
meh ct share sikit apa yg sekadar ct tau.. >.<

  • Sabda Nabi S.A.W : Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab niscaya Allah memuliakan dengan 1000 kemuliaan di hari Qiamat.
  •  Sabda Nabi S.A.W : Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab niscaya Allah memuliakan dengan 1000 kemuliaan di hari Qiamat.
  • Kemuliaan Rejab dengan malam Israk Mikrajnya, Syaaban dengan malam Nisfunya, dan Ramadhan dengan Lailatul Qodarnya.
  •  Malam awal Rejab mustajab doanya (kitab Raudhoh Imam Nawawi).
  • Puasa sehari pada bulan Rejab dijadikan Allah baginya dua sayap, Akan membawanya terbang di atas Sirotul mustaqim di hari Qiamat. (Al-Hadis).
  • Puasa sehari dalam bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga. (Al-Hadis).
  • Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan Ibadah seumur hidupnya.
  • Maka akan berseru dari langit :
  • Gembiralah kamu dengan kemuliaan yang besar dan diminumkan dia ketika hendak mati. Mati ia dengan puasa, masuk kubur ia dengan puasa, keluar kubur dengan puasa, dan masuk syurga dengan puasa dan masuklah syurga dengan sepuas-puasnya. ia terlepas dari azab kubur yakni yang berpuasa disiang hari dan beribadah pada malamnya. (Al-Hadis)
  • Bulan Rejab (Bulan Allah) diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah S.W.T.
  • Puasa bulan Rejab wajib baginya :- 
               - Diampunkan dosanya yang lalu  
              - Dipelihara Allah umurnya yang tinggal.
              - Terlepas dari dahaga di hari Qiamat.
  • Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma pada jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dan dihapuskan seribu kejahatan.
  •  Puasa pada hari 27 Rejab seperti berpuasa 60 bulan pahalanya.Jika disertai dengan sedekah seperti puasa selama 1000 tahun, kerana kebesaran hari Israk mikraj. (Al-Hadis).
tu antara fadhilat nya lah.. kalau ikutkan bnyk lg, tp ct senaraikan yg ni ja la ea :))

ni pun antara kelebihan puasa di bulan Rejab !! ^^

selain tu, bulan ni ada satu doa yg khusus kita boleh baca sepanjang bulan Rejab, Syaaban & Ramadhan nih.. doa ni boleh baca bila2 masa pn, lepas setiap kali solat & doa masa b'buka puasa..

 amalkan la tau doa ni.. =.=

so kawan2, apa lg.. mari la kita ramai2 tambah amalan kita sepanjang bulan yg mulia nih.. kita saling ingat mengingati sbg seorang muslim.. bnykkn bersedekah & dekatkn diri pd ALLAH..
insyaAllah, hidup kita akan lebih diberkati..
ok la, sampai sini ja kot entry kali ni.. harap2 kita semua dpt sikit sebanyak tahu tntg kelebihan bulan mulia ni.. insyaAllah..

jumpa lagi yaa.. daa
jaga diri kayh.. ct m'undur diri dahulu.. wassalam.. ^^



eNj0y rEaD!ng n SeNyUm sElaLu ^___^

5 000 pengomen terhebat !!:

Ardini Izzati said...

Thanks sharing :)

ct nyssa said...

@Ardini Izzati
welcome dear.. no biggie ^__^

MissThe3Dara said...

Alhamdulillah. Ini yang sebenarnya di tunggu tunggu. Puasa tak semalam ? :')

ct nyssa said...

@MissThe3Dara
apa yg awak tggu?? huhu
alhamdulillah, dipermudahkan utk teruskan puasa first Rejab ni.. awak ?? hee ^__^

masyiFadz said...

sy follow awk keyh